Thursday 8 September 2011

Misi kemanusiaan ke Somalia tak berbaloi?


Kematian jurukamera Bernama TV, Noramfaizul Mohd Nor telah mengejutkan Malaysia di awal Syawal, berita kemalangan tersebut juga telah menjadi pemangkin satu perbicaraan hangat di media massa dan juga di kalangan rakyat.

Blogger Syed Akbar Ali telah mengumpul beberapa analisa yang begitu mantap dan menyulamnya dengan pendapat beliau sendiri yang juga cogent dan penuh dengan keinsafan.

Sial baca sedutan dari blog beliau ini.

Somalia : A Reckless Undertaking

That is my view about the Somalia 'aid mission' which has ended in tragedy. The loss of Noramfaizul Mohd Nor is very sad.

But didnt we all already know that in a crazy place like Somalia - famine or no famine - people get shot and killed almost every day ? Here are a few other places where people get shot, blown up or killed by missiles almost daily : Pakistan, Afghanistan, Iraq, Southern Phillipines, Southern Thailand, Sudan, Nigeria, Chechnya, Xinjiang plus a few other places. We know these are dangerous places. So dont say you did not know.

From a conversation I had with someone two days ago, I have the feeling the folks behind the Somalia mission cant even spell the word "reckless". Pictures of our Malaysian boys carrying starving Somali children while others took pictures with their handphones were splashed all over the media. I think some people became very uncomfortable with what we were doing.

Adakah Azeez terlalu gopoh dan gagal menyiapkan pasukan beliau dengan sebaik mungkin?

Ada yang mengatakan Datuk Azeez Rahim, selaku penganjur misi tersebut tidak membuat persiapan rapi, beliau tergesa gesa untuk menyampaikan bantuan. Azeez sememangnya veteran dalam usaha kemanusiaan tetapi dia dilihat sebagai seorang yang terlalu mengejar publisiti dan perhatian dan mungkin ini telah mengaburi perkiraan beliau ke Somalia.

Somalia telah dianggap sebagai negara yang tidak boleh diselamatkan oleh beberapa badan bantuan antarabangsa akibat kehancuran total sistem kerajaan dan tersungkurnya semua hierarki sosial dan komunal di negara tersebut.

Hakikatnya mungkin tiada siapa yang dapat menjanjikan keselamatan di Somalia kerana perperangan dan tragedi kebuluran yang sedang berlaku menjadikan tempat itu sebagai satu medan barbarian di mana kuasa adalah segala galanya dan sesiapa yang memiliki senapang dialah yang boleh selamat.

untuk membaca analisa beliau seterusnya sila klid di SINI

No comments:

Post a Comment